Klub turystyczny działający przy
CKiS w Krzeszowicach

NA KAŻDĄ WYCIECZKĘ ZABIERAMY DOWÓD OSOBISTY. ODJAZDY NA WYCIECZKI Z DWORCA AUTOBUSOWEGO W KRZESZOWICACH k. REMIZY OSP.

niedziela, 9 lutego 2020

Browar Książęcy w Tychach

W niedzielę, 9 lutego, Krzeszowicki Klub Podróżnika wyruszył Szlakiem Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. W tym dniu nasze kroki skierowaliśmy do Browaru Książęcego w Tychach, największego w Polsce browaru przemysłowego, o tradycjach piwowarskich sięgających XVII wieku. Rozkwit browaru  nastąpił w XIX wieku, kiedy właścicielem został Jan Henryk XI Hochberg, książę pszczyński, który zakład rozbudował i unowocześnił. O tym wszystkim opowiedzieli nam przewodnicy podczas zwiedzania najstarszej części fabryki, w której nadal prowadzone jest warzenie piwa z serii limitowanych. Zapoznali nas oni z technologią wytwarzania piwa, w dawnych czasach i współcześnie,  ubarwiając swoją opowieść licznymi anegdotami. Duże zaciekawienie wśród zwiedzających wywołała informacja o sposobach kontroli jakości piwa, które niemal nie uległy zmianie od  wieków. Jedyna różnica jest obecnie taka, że degustatorzy dostają zaświadczenie, pozwalające na przejście przez punkt kontroli trzeźwości przy bramie wyjściowej. Po zwiedzaniu zaproszono nas na projekcję filmu w technologii 3D poświęconego tradycjom produkcji piwa w Polsce, a szczególnie browarnictwa w Tychach.
Z niewielkiego kina przeszliśmy do Muzeum Tyskich Browarów Książęcych, gdzie wzięliśmy udział w warsztatach Książęcej Szkoły Degustacji. Cervesario, piwni eksperci, zapoznali nas z tajemnicami piwa, byśmy mogli w pełni docenić jego wyjątkowy smak i aromat. Specjalistyczna wiedza przeplatana była licznymi ciekawostkami. Prowadzący warsztaty uczyli nas poznawania piwa wszystkimi zmysłami, dotykiem oceniać temperaturę napoju, wzrokiem barwę i klarowność, węchem rozróżniać poszczególne nuty zapachowe, inaczej bowiem pachnie piwo świeżo nalane, a inaczej piwo wzburzone, smakiem wyróżniać goryczkę pochodzącą z chmielu i słodycz ze słodu jęczmiennego. Dzięki temu staliśmy się prawdziwymi koneserami piwa.
A skoro byliśmy w Tychach wstąpiliśmy także na Śląską Giełdę Kwiatową, żeby zachwycać się bogactwem storczyków, hiacyntów, kwiatów ciętych i doniczkowych, oraz na Cmentarz Komunalny, by stanąć przy grobie Ryszarda Riedla, autora piosenek i wokalisty zespołu Dżem